Een Facebookpagina of Instagram-account heb je in een handomdraai opgezet. Maar daarna begint het pas. Hoe krijg ik volgers? Wat gaan we posten? Heb ik wel genoeg content om in beeld te blijven? Voor de doelgroep relevant zijn én blijven kan knap lastig zijn. Graag helpen we je een handje met deze 5 tips voor Social Media Content.
Aan de slag met Social Media
Vooraleer je aan de slag gaat met Social Media bepaal je natuurlijk eerst je strategie. Wat is jouw verhaal? Wie is je doelgroep? Wat wil je precies bereiken met Social Media? Kan je hier ook nog wat tips gebruiken, lees dan eerst de 3 redenen waarom ook jij wel Social Media moet inzetten voor de promotie van je horecazaak of bedrijf.
Heb je een strategie uitgeschreven, dan kan je starten met het schrijven van de content. Waarschijnlijk ben je al in het bezit van artikeltjes, blognota’s, mooie beelden, kennis en inspirerende verhalen. Dat is wat we zoeken. Al deze informatie kan je gebruiken voor het posten van berichten op Social Media. Heb je nog geen of te weinig content? Dan helpen onderstaande 5 tips je zeker verder.
1. Inspireer
Bezorg je volgers hun dagelijkse portie inspiratie. Met leuke ideeën of prachtige quotes maak je volgers enthousiast én bewijs je meteen je meerwaarde. Wat kunnen mensen doen met jouw product of dienst? Zo staat deze Facebookpagina vol met interessante informatie van en voor de horeca.
2. Tips & Tricks
Jij bent de expert in jouw vakgebied. Dat betekent dat je meer kennis en kunde hebt dan je doelgroep. Vertaal je kennis naar handige tips & tricks waar je doelgroep iets mee kan! Dit kan in allerlei vormen. Lifehacks, handleidingen, instructies, DIY stappenplannen,.. Dus alles waar de doelgroep vervolgens zelf mee aan de slag kan is welkom. Denk niet te moeilijk en maak het visueel!

3. Een kijkje achter de schermen
Gebruik niet alleen de mooie verhalen van je klanten, maar ook van je medewerkers! Ieder bedrijf heeft ze en Social Media zijn perfect om mensen een kijkje achter de schermen te bieden.
- Waar ben je als bedrijf mee bezig?
- Op welke events ben je aanwezig?
- Wie werkt er dag in dag uit aan die mooie resultaten?
Zo zet Restaurant Lijsterbes chef Geert centraal in hun social content. Hij kent zowel de producten als de gasten het beste en hij maakt allerlei leuke ontroerende dingen mee.
4. Dezelfde content, andere context
Goeie content kan je meer dan één keer gebruiken op social media. Post je organisch, dan is de kans groot dat niet iedereen je post de eerste keer heeft gezien of gelezen. Je hoeft dus niet bang te zijn dat mensen dit irritant gaan vinden.
Highlight telkens een ander onderdeel uit een artikel en gebruik een andere foto. Of plaats aan het einde van de maand een lijstje met de best gelezen artikelen. De content een (half) jaar later nog eens plaatsen – mits relevant – kan zeker ook. De Social Media Throwback is breed geaccepteerd.
5. Gebruik je FAQs
Nog steeds geen idee wat je gaat posten? Geef dan simpelweg antwoord op de vragen van je gasten en/of klanten. Bekijk via Google Analytics welke zoekopdrachten veel voorkomen op je website en/of vraag input aan je klantenservice.
Zo kun je proactief inspelen op veel voorkomende vragen en dus relevant zijn voor de doelgroep. Begin een post met ‘Wist je dat?’ of vertaal je verhaal naar een handige tip of praktisch stappenplan.
Bonus: Geen tijd?
Heb je daar geen tijd voor en wil je laten helpen? Bekijk de mogelijkheden om echt te scoren op Social Media en met je blog.