Topvlees van bij ons: Wagyu Hof van Ossel

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email
topvlees van bij ons wagyu hof van ossel

In nauwe samenwerking met Belgische Keurslagers, wijnhandel Châteaux Vini, Chef & Knife en 6 topchefs lichten we tijdens de campagne ‘topvlees van bij ons’ het Belgische varkensvlees ‘Duroc d’Olives’ en het exclusieve Belgische wagyu ‘Hof van Ossel’ uit met weetjes, kooktechnieken en 12 unieke recepten. Onze huisfotograaf Bart Tanghe zorgt voor de beelden. Als klapstuk van de campagne maak jij als abonnee van Horeca Webzine kans op een gesigneerd exemplaar van het boek dat wordt uitgegeven t.v.v. een goed doel, alsook een uitnodiging voor de persconferentie. Vandaag zetten we Wagyu van Hof van Ossel in de spotlights.

Belgische Keurslagers

Kwaliteit, versheid én hygiëne: daar is het de Keurslager om te doen. Elke dag opnieuw werkt hij aan zijn winkelinrichting, productpresentatie, persoonlijke bediening,… Dag in, dag uit bewijzen de meer dan 180 Belgische Keurslagers hun vakmanschap.

Bij de al meer dan 180 Keurslagers is de klant nog écht koning. Je krijgt er echt een service op maat waarbij ook de winkelervaring belangrijk is.

Belgische Keurslagers werken dan ook enkel met topvlees van bij ons. Zo ook met Wagyu van het Hof van Ossel.     

wagyu hof van ossel
Foto: Bart Tanghe

Wagyu 

Een Wagyu is een van oorsprong Japans runderras. “Wa” is een Oudjapanse verwijzing naar het land Japan zelf en met “gyu” wordt verwezen naar het rund. Het begrip Wagyu is in Japan dan ook een algemene aanduiding.

Er zijn verschillende namen in gebruik onder het vlees afkomstig van Wagyurunderen. Meestal worden ze genoemd naar de regio van waar ze vandaan komen. Enkele bekende namen van Wagyuvlees zijn ondermeer Kobe, Mishima, Matsusaka, Omi en Sanda.

Van oudsher was dit vee door zijn uitmuntende kwaliteit en de eraan verbonden exclusieve prijs, enkel bestemd voor de keizerlijke familie. Maar ook nu nog wordt de markt ervan angstvallig afgeschermd en is het zeer schaars.

Kenners en topkoks spreken in de overtreffende trap over dit exclusieve product. Ze spreken over ‘Het kaviaar van het rundvlees’.

Dit exclusieve vlees is ook al een tijd in Europa beschikbaar. Maar jammer genoeg is niet al het verkochte Wagyuvlees afkomstig van 100% raszuivere Wagyurunderen. Heel dikwijls gaat het om kruisingen omwille van snel geldgewin.

Hof van Ossel

Sinds 2007 worden er 100% raszuivere Wagyurunderen gekweekt op de historische vierkantshoeve Hof van Ossel. Maar het is pas vanaf 2015 dat er voldoende vlees beschikbaar is om dit ook op de markt aan te kunnen bieden.

De eerste slachtingen wezen reeds op uitstekende resultaten. En na jaren van investeren, kan de constante kwaliteit gegarandeerd. Het authentieke kader van dit landbouwbedrijf in combinatie met een volgens de modernste technieken gebouwde stal, maken dat deze runderen een zorgeloos leven kunnen leiden op de landerijen.

Alles wordt bovendien in het werk gesteld om de genetica nog meer tot zijn recht te laten komen door de dieren zonder stress op te fokken en ze, in samenwerking met topnutritionisten, een nauwkeurig geselecteerd dieet voor te schotelen.

Het resultaat van deze jarenlange inspanningen is een constante en hoge kwaliteit van dit exclusief product dat op een zeer authentieke en duurzame manier wordt bekomen.

Dit alles geeft en top product dat uniek is in België!

wagyu-stal-van-hof-van-ossel

Filip Meysmans, fiere boer 

De zaakvoerder van het Hof van Ossel is Filip Meysmans. Boer worden op de boerderij waar hij is opgegroeid, was reeds een kinderdroom. 

« Andere jongetjes wilden politieagent, piloot of brandweerman worden, maar ik wou absoluut boer worden. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit een ander beroep wilde uitoefenen. Nooit heb ik anders geweten dan dat ik ‘boer’ zou worden. Mijn hele leven heb ik er op afgestemd. »

Tijdens zijn kinder- en jeugdjaren gingen de jeugdbeweging en het wekelijkse voetbal aan hem voorbij, want hij wou niets missen van de werkzaamheden op de boerderij. Speelgoed om machines in elkaar te sleutelen was niet interessant, maar werd er aan een echte tractor gesleuteld, dan moest hij alles gezien hebben.

« Het enige speelgoed dat mij echt en bovendien een lange tijd geboeid heeft, was een miniatuurboerderij met dieren en machines. Daar was ik uren zoet mee. Later werd er niet op reis gegaan, liever bleef ik thuis om met de tractor op het veld te rijden en om de dieren eten te geven. » 

Maar ook tijdens zijn verdere studies en werkervaring, die hij op andere boerderijen opdeed, stond alles in  het teken van volwaardig boer worden op het Hof van Ossel.

Filip Meysmans heeft zich met Hof Van Ossel na jaren van studie, onderzoek, testwerk en zorg opgewerkt tot de Belgische specialist in het kweken van Wagyu-runderen en het op de markt brengen van hun vlees.

Met zijn producten en werkwijze staat hij voor kwaliteit en het verkorten van de voedselketen en dankzij het uitbreiden van zijn verkoopnetwerk heeft hij de afgelopen jaren flinke omzetstijgingen kunnen noteren. 

Trending Glocal Food 

Filip Meysmans: “Met ons luxevlees spelen we in op de trend waarbij mensen minder vlees eten. Maar áls ze vlees eten, mag het wel kwaliteitsvol en dus ook wat duurder zijn. Daarnaast is er tegenwoordig vraag naar producten uit alle hoeken van de wereld, maar dan wel liefst aangepast aan de eigen smaken en lokaal geproduceerd om de keten zo kort mogelijk te houden. Met onze producten beantwoorden we aan die vraag naar ‘glocal food’ met een uniek verhaal.”

Japanse topkwaliteit

De slogan van Hof van Ossel is ‘Japanse topkwaliteit gekweekt naar de wens van de Europese consument’.

“In Japan streeft men bijvoorbeeld naar zoveel mogelijk vet in het vlees, wij streven naar een optimale verhouding tussen vet en vlees omdat dit beter past bij de Europese voorkeur. Daarnaast zetten we ons ook bewust af tegen de toenemende import van goedkoop namaak. Kwaliteit en authenticiteit vinden we heel belangrijk op Hof van Ossel”, aldus de zaakvoerder van Hof van Ossel.

wagyu francesca sterckx bart tanghe chef&knife
Foto: Bart Tanghe

Opschaling sinds 2020

De laatste jaren steeg het klantenbestand en dus ook de omzet van Hof van Ossel aanzienlijk. 

Het product is intussen beter bekend en de markt is er klaar voor. Voor Hof van Ossel was 2020 dan ook het ideale moment om op te schalen. Het bedrijf besloot daarom een financieringscampagne te lanceren.

In totaal haalde Hof van Ossel maar liefst €350.000 op via een honderdtal investeerders die de zaakvoerder ook betrekt bij de onderneming via een investors’ community.  

wagyu-runderen-van-hof-van-ossel

Kennismakingspakket

Met het Wagyu-kennismakingspakket, biedt Hof van Ossel slagerijen en horeca de mogelijkheid om zelf aan de slag te gaan met het Wagyu-vlees.

Het standaardpakket bestaat uit lende, steak/carpaccio, tartaar, stoofvlees en burgers (€55 excl. BTW). Wens je een andere samenstelling voor het pakket, gelieve ons dan te contacteren voor mogelijkheden en prijzen. Na afspraak, zal het pakket bij je geleverd worden. Meer info en bestellen.

topvlees boek

Boek ‘topvlees van bij ons’ 

Na 6 maanden van recepten, foto’s en kooktips sprokkelen, zal Horeca Webzine dit alles bundelen in een boek en uitgeven ten voordele van een goed doel. 

Als klapstuk maak jij als abonnee van Horeca Webzine iedere maand kans op een gesigneerd exemplaar dat bij de uitgifte ervan – we spreken november 2021 – voorgesteld wordt tijdens de persconferentie. Abonneer je nu, het is gratis!

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES