In de toekomst gaan we elke dag, maar anders op restaurant

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

In de toekomst gaan we elke dag op restaurant. Dat is namelijk duurzamer én gezonder. Horecaconcepten gaan veranderen. En het vak van keukenchef wordt nog belangrijker. Dit is alvast de menig van een schare internationale trendwatchers. 

Op restaurant

Gingen we vroeger een paar keer per jaar uit eten, voor veel mensen is dat inmiddels een paar keer per week. Horecaconcepten veranderen. De klassieke indeling van koffiezaak, lunchroom, klassiek restaurant en bar is flink door elkaar geschud.

Restaurants, zelfs die met onderscheidingen en sterren, zijn laagdrempeliger geworden. We brengen veel meer tijd door in de horeca. Van ontbijt tot een slaapmutsje.

We werken er, en ontspannen er ons. De kans dat we terugkeren naar de broodtrommel met boterhammetjes en de thermosfles, is klein. Maar restaurants zullen in de toekomst een nog belangrijker deel van ons leven gaan uitmaken. Maar de vorm gaat sterk veranderen.

Technologische ontwikkelingen

We schreven het eerder deze maand al. Technologische ontwikkelingen zullen ook in restaurants een belangrijke rol gaan spelen.

In de Verenigde Staten zijn er al restaurants waar je op een digitaal scherm je persoonlijke voorkeuren invoert. En waar je communiceert met een digitale kelner. Of waar jouw bestelling in een glazen warmhoudkastje staat met jouw naam. Fastfood maar dan gastronomisch.

Robots in de keuken

Dat de automatisering van de horeca nog in de kinderschoenen staat, komt vooral doordat de investeringskosten hoog zijn en er nog weinig kennis is.

Azië loopt voorop als het gaat om technologische innovatie. Daar wordt al geëxperimenteerd met robots die bestellingen opnemen en rondbrengen, al wordt dit vooral ingezet als grappige gadget. Maar ook al in Nederland en België.

Belangrijker zijn de robots die in de keuken worden gebruikt om gerechten klaar te maken. Niet alleen wat betreft temperatuur en smaak. Maar vooral wat betreft gezondheid. Want in het restaurant van de toekomst staat gezondheid op de eerste plaats, volledig gekoppeld aan technologie.

Gepersonaliseerd en gezond menu 

De menukaart zal ophouden te bestaan. Iedere gast zal een menu voorgeschoteld krijgen dat is gebaseerd op de persoonlijke behoeften en voorkeuren. Deze worden voortdurend gemeten door apparaten op en om ons heen. De ene persoon heeft meer vet nodig, de ander meer ijzer. Door precies te weten en te meten wat er in ons eten zit en hoe ons lichaam functioneert, zal een gerecht kunnen worden geoptimaliseerd. Producten die niet belangrijk zijn of schadelijk, gaan worden weggelaten.

Betekent dit dat we overschakelen op astronautenvoer om alleen de minimale hoeveelheden stoffen binnen te krijgen die ons lichaam nodig heeft? Welnee, het is juist de taak van keukenchefs om dit op zo’n manier te doen dat het eten een bijzondere ervaring blijft. Voor het oog, maar ook voor de smaakpapillen en voorkeuren.

Toekomst van keukenchef weggelegd

Het vak van keukenchef wordt dus nog belangrijker. Zij moeten ons opnieuw leren eten. Maar eerst moeten ook zij zelf terug naar de basis van de voedingsleer. Terug naar de natuur en leren welke voedingsstoffen in welke voedingsmiddelen zitten. En welke combinaties nodig zijn om deze in het menselijk lichaam op te nemen. We zullen ontdekken dat we de meeste ziekten kunnen voorkomen door de juiste dingen te eten. Iets wat Hippocrates ook al wist. En iets wat de Aziaten nooit hebben verleerd. Hier wel in het Westen, waar we zijn opgegroeid met veel vlees, vet en koolhydraten. En met een overdosis aan pakjes en gemanipuleerde producten. Clean cooking wordt dus een belangrijke trend in alle restaurants.

toekomst Horeca Webzine

Duurzaam

Door het logisch koppelen van gegevens zal het restaurant van de toekomst precies weten wie er wat komt eten. En zal het in staat zijn efficiënt in te kopen. Restaurants worden duurzamer. En doordat er minder voedselverlies is, een beter personeelsbeheer, moeten de prijzen niet omhoog om rentabel te zijn. Zo wordt het aantrekkelijker om op restaurant te gaan. En ook dit is een duurzame ontwikkeling. Want het is onverdedigbaar dat er dagelijks vrachtwagens rondrijden die de schappen vullen met per stuk verpakte voedingsmiddelen. Producten die particuliere consumenten kopen, mee naar huis nemen en individueel klaarmaken op hun eigen apparatuur. In plaats van dat dit op centrale plekken gebeurt. Waardoor het een stuk energie-bewuster kan. In de toekomst gaan we waarschijnlijk dus elke dag uit eten of laten we onze maaltijd aan huis bezorgen. Maaltijdbezorger wordt een volwaardig beroep.

Facilitaire catering

Toekomst facilitaire catering Horeca Webzine

De seniorenmarkt wordt een markt om in te investeren. Meer en meer zullen privé-investeerders verschillende gebouwen kopen of bouwen en het beheer van faciliteiten uitbesteden aan cateraars. Het aandeel van deze groeperingen evolueerde van 10 à 15% in 2010 naar 25 à 30% in 2017.

Anderzijds evolueert de restauratie voor senioren naar een volwaardige core-business. Voeding komt los van het medisch terrein in opvangcentra. Wat betekent dat beslissingen in dit verband niet enkel meer door de hoofdverpleging genomen worden. De aandacht voor kwaliteitsvolle en gevarieerde voeding wordt heel groot.

Het uitbesteden van belangrijke facilitaire diensten zal toenemen. De zorgsector zal zich focussen op haar core-business. Meer en meer zal de cateringdienst uitgevoerd worden in samenwerking met cateraars. Ook de noodzaak om de verantwoordelijkheid inzake voedselveiligheid te delen bepaalt mede deze evolutie.

Conclusie

De toekomst van het restaurant is dus zeker gegarandeerd. Restaurants gaan zich wel meer en meer moeten specialiseren. Dieetleer en kennis van technologie zal in de koksopleidingen voorrang krijgen op de keukentechniek. Waarbij de chefs en hun medewerkers op de werkvloer meer ruimte zullen krijgen voor ontwikkeling van duurzame en gezonde gerechten.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bronnen en foto’s : Food in Mind, Juist Magazine, Food Trends World, Trendwatching, Hotel van de Toekomst

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES