Met de app ‘Bubbelbende’ wil Horeca Webzine horecazaken helpen bij de verplichte registratie van hun gasten. Via een unieke gepersonaliseerde QR-code kunnen die gasten zichzelf corona-proof registreren. Als uitbater moet je op die manier geen tijd steken in de bijkomende administratieve rompslomp, terwijl je ook de privacy van je gasten kan garanderen. Maak er gebruik van!
COVID-19
Horecaondernemers zien zwarte sneeuw. COVID-19 legt het land plat. Sociale beestjes die we zijn, missen we heel hard de sociale contacten op café, restaurant en feestzaal. Hoe blij waren we niet toen we weer de deur uit konden na de lock-down?
Zowel uitbaters als gasten moeten er dus alles aan doen om niet af te glijden naar een nieuwe lock-down. Dat kan enkel door slim te strijden tegen het virus. We hebben de tools in handen. Discipline en fun kunnen hand in hand gaan. De verplichte registratie is één van de mogelijkheden om met jouw bubbel fun te kunnen blijven hebben in je favoriet café, restaurant, feestzaal,…

Verplichte registratie
Wie een horecazaak bezoekt moet zich dus (laten) registreren in het kader van het contactonderzoek dat een snelle verspreiding van het coronavirus tegengaat.
De registratie helpt de contact-tracers het virus op de hielen zitten door besmettingshaarden te kunnen detecteren en het spoor van besmettingen te volgen zodoende de verspreiding van het virus kan beperkt worden.
Je gegevens worden maximaal 30 dagen bewaard in een database. Overheden en contract-tracers krijgen bij expliciet verzoek toegang tot de opgevraagde data. Zo kan men opvragen welke bezoekers (bubbelverantwoordelijken) tussen twee momenten op eenzelfde dag aanwezig waren. Of wanneer een bepaalde bubbel in- en uitcheckte. Dit stelt hen in staat contact te leggen.
De gegevens worden op geen enkele andere manier aangewend. Ook als uitbater krijg je geen toegang tot de gegevens die bezoekers in het systeem ingegeven hebben.
Je gast kan een registratie weigeren, maar dan ben je als uitbater wettelijk verplicht die de toegang tot je zaak te verbieden. Hij of zij loopt bovendien het risico op een boete van €250 en jij als uitbater op een boete van €750 als je de registratie niet au sérieux neemt.

Extra belasting voor uitbaters
Dergelijke registratie geeft een extra belasting voor je als horecaondernemer. “En zij hebben het in huidige coronatijden al niet gemakkelijk”, zegt Jeroen Soenen, de partner van Horeca Webzine die de app ‘Bubbelbende’ ontwikkelde. “Van onze klanten actief in de horeca horen we dat de impact enorm is. We wilden hen graag op de een of andere manier helpen en zo ontstond het idee om de app te ontwikkelen.”
Onmiddellijk nadat de melding vanuit de Veiligheidsraad omtrent de verplichte registratie kwam, staken Jeroen en z’n collega Kristof Plovie de koppen bijeen. De dag nadien was er al een bruikbare maar rudimentaire versie van de app ‘Bubbelbende’ klaar die onmiddellijk werd uitgerold bij 15 zaken en vervolgens verder op punt gezet.
Bubbelbende
De insteek van de app is eenvoudig. We willen de horeca ontzorgen door de registratieplicht te digitaliseren. Op die manier maken we komaf met een rompslomp aan de onhygiënische papiertjes die moeten ingevuld en bewaard worden, want de registratie gebeurt met de smartphone. Daarbij moet je als uitbater geen zorgen maken omtrent eventuele boetes.
“Door de samenwerking met advocaat Dirk Clarysse, specialist ondernemingsrecht waaronder privacy en IT van Bright Legal, kunnen we bovendien garanderen dat het systeem ook waterdicht is op vlak van privacy, gegevenswerking en onder welke omstandigheden we de gegevens ter beschikking stellen aan de contact-tracers”, aldus de ontwikkelaar van de app.
De app ‘Bubbelbende‘ is er hoofdzakelijk voor de horeca, maar kan ook perfect gebruikt worden door alle bedrijven die verplicht worden om hun gasten of klanten te registreren. Meer nog, lokale besturen kunnen zich aanmelden en vervolgens de app ‘Bubbelbende’ tegen een nog lagere prijs, of eventueel zelfs gratis, aanbieden aan alle horecazaken in hun gemeente.

Affiliate Partnerschap
Bubbelbende is ontsproten uit een initiatief van Jeroen Soenen en Kristof Plovie, beiden webwarriors van de Roeselaarse BV Plenso.
Via een gemeenschappelijk contact kwam het tot een samenwerking met Horeca Webzine, hét interactief online magazine van en voor de horeca die met decennialange ervaring in de horeca ook permanent uitkijkt om het werk van de horeca-uitbater te vergemakkelijken en steeds interessante aanbiedingen in de kijker zet.
Nog enkele voordelen op een rijtje
- Snel opgezet en eenvoudig te gebruiken, zonder voorkennis
- Online betalen en actief binnen 10 min
- QR-code downloadbaar direct na ontvangst van de betaling.
- Er moet niets speciaal geïnstalleerd worden
- Eigen QR-code en url-link per zaak
- Tafelnummers mogelijk zonder beperking
- Login om de registraties op te volgen
- Service bij setup kan manueel als u dit liever zo hebt
- Mogelijkheid tot het integreren van je digitale menukaart
- Link naar je website of je bestaande menupagina op jouw website
- Een sterke prijs: slechts €55 voor 6 maanden via Horeca Webzine.