Een geheel jaar stelt Horeca Webzine in een reeks van 40 artikels de leden en hun specialiteiten voor van ‘The Mastercooks of Belgium®’, de dynamische en prestigieuze culinaire vereniging van België. In dit zevende artikel stellen we weer drie meesterkoks waar je als abonnee een Bon Box Moments kan winnen: Cédric Poncelet, Filip Claeys en Olivier Bontemps. Alledrie hebben ze een voorliefde voor Noordzeevis.
The Mastercooks of Belgium®
‘The Mastercooks of Belgium®’ is nog nooit zo dynamisch geweest! De meest prestigieuze culinaire vereniging van Belgische meesterkoks kwam er in 1980 op initiatief van Pierre Romeyer, samen met o.a. Pierre Wijnants, Jacques Deluc en Roger Souvereyns, de peetvaders van de Belgische keuken. Het voorzitterschap werd na Romeyer gedragen door bekende topchefs en meesterkoks zoals Pierrot Fonteyne, Alain Deluc, Guy Van Cauteren, Robert Van Duuren en sinds mei 2012 wordt het gedragen door Frank Fol, De Groentekok.
‘The Mastercooks of Belgium®’ zijn dé ambassadeurs van het Belgisch culinair erfgoed. Meesterkoks toveren elke dag met de fantastische ingrediënten die ons land rijk zijn. Ze zijn het creatieve brein van de landelijke culinaire toekomst en bezorgen elke dag duizenden mensen een onvergetelijke smaakbeleving.

Naar aanleiding van het 40-jarig bestaan van de vereniging verschijnt in de loop van mei het Masterbook. In het boek komen onder meer interviews met de oprichters, de generatie voorzitters, de Belgische top 3 van meesterkoks en met enkele Young Masters. Op de cover staan alle voorzitters van de vereniging, met centraal Pierrot Fonteyne, die op 14 april 2020 jammerlijk is overleden aan COVID-19.
Naast de vele activiteiten heeft de vereniging van Belgische meesterkoks ook een eigen TV programma: Z Mastercooks.
Box Bon Moments
Millennials willen vandaag de dag niet nog meer spullen, maar zijn op zoek naar nieuwe (en unieke) ervaringen. Dit is in het voordeel uitgedraaid van de horeca, want de Belg eet meer dan ooit buitenshuis of laat thuis bezorgen. Daardoor kan je met een etentje als cadeau niets fout doen.
De Box Bon Moments van The Mastercooks of Belgium® is daardoor dé ideale cadeaubon voor culinaire fijnproevers en andere bourgondische levensgenieters. Niet zomaar een ongepersonaliseerde zelfafgeprinte bon, maar een gestileerde geschenkverpakking met ingesloten de Mastercook Gids met alle zaken van de meesterkoks. Er zijn drie variaties: €50, €75 en €100.
Binnenkort een cadeau te doen? Klik hier, en bestel een Box Bon Moments. Het wordt je met post opgestuurd. De meesterkoks zorgen voor de rest.

Win een Box Bon Moments
Tussen juli 2020 en eind juni 2021 mag Horeca Webzine 10 Box Bon Moments verloten onder haar abonnees.
Als gratis abonnee van Horeca Webzine ontvang je elke week op zaterdagmorgen in je mailbox het allerlaatste nieuws, originele tips, weetjes, inpirerende verhalen en aanbiedingen van en voor de horeca.
En zonder dat je er iets extra hoeft voor te doen, maak je iedere maand kans om een Box Bons Moment ter waarde van €100 te winnen om te spenderen bij één van de meer dan 120 meesterkoks.
Meesterkoks
Meesterkoks zijn fiere vakmannen die die alleen met topkwaliteit tevreden zijn, respect hebben voor hun team, producenten en leveranciers en hun gasten willen verwennen. Meesterkoks doen er ook alles aan om hun kennis over te dragen aan gemotiveerde medewerkers en de volgende generaties. Bekijk hier het charter van de meesterkoks. (PDF)
Meesterkoks hebben dus heel wat gemeen. Deze week stellen we meesterkoks voor die de vereniging als specialist bijstaan met advies: Patrick Meirsman, Felix Alen en Daniel Molmans.
Cédric Poncelet

[ KAART ]
Het gebeurt wel vaker dat Vlaamse chefs zich in de Ardennen vestigen, maar het is vrij zeldzaam dat een Waalse chef een restaurant opent in Vlaanderen. Meesterkok Cédric Poncelet is van Waalse origine en heeft hotelschool gevolgd in Heusy (Spa).
Na zijn opleiding heeft hij een jaar gewerkt in La Réserve in Knokke. Hij werd verliefd op Knokke en al werkte hij nadien nog in een aantal mooie restaurants, keerde hij nogal vlug terug naar Knokke om er zich definitief te vestigen in Restaurant Cédric.
In de loop van de jaren is zijn liefde voor Knokke nog versterkt en hij nog altijd zeer blij dat hij een restaurant aan de Belgische kust heeft kunnen openen. Uiteraard staat ook Noordzeevis op zijn menukaart die in het begin kort en eerder eenvoudig. In een paar jaar tijd is die geëvolueerd naar een meer gastronomische keuken.
Het vernieuwde interieur van het restaurant is geïnspireerd op de typische Art Deco glamour en de minimalistische stijl van Adolf Loos. De klassieke atmosfeer van een sjieke Franse brasserie uit de jaren 1930 werd gecombineerd met hedendaagse elementen. Fluwelen zitbanken in zachte natuurtinten, de bar die volledig werd uitgewerkt in messing met mooie klassieke detailleringen en vintage spiegels aan de wanden.
De indrukwekkende wijncollectie werd als eyecatcher centraal in het restaurant geplaatst in een glazen wijnkamer omringd door beglaasde metalen profielen.
Naast een complete restyling van het interieur en keuken, werd het restaurant uitgebreid met een Private Room in de keuken, waar maximaal veertiental gasten kunnen genieten van hun lunch of diner aan een lange houten tafel in een familiale en intieme sfeer.
Voor meesterkok Cédric Poncelet lijkt het belangrijk om de Belgische gastronomie en producten te vertegenwoordigen in het buitenland.
“We moeten blijven verder gaan om ons land, onze producten en onze talenten te verdedigen”, besluit de meesterkok.

Filip Claeys

[ KAART ]
Innemend, met een guitige blik. Meesterkok Filip Claeys behoort tot een generatie jonge chefs die nogal eens vaak, maar daarom niet altijd terecht, als rock ’n roll wordt omschreven. Filip Claeys denkt ook makkelijk out-of-the-box.
Zijn keuken is origineel en authentiek en niet bepaald mainstream. Maar chef noch de keuken van zijn tweesterrenrestaurant De Jonkman hebben iets stoers of ruigs.
Meesterkok Filip Claeys haalt zijn inspiratie uit de seizoenen. Ik zie wat binnenkomt aan mooie producten en gaat daarmee aan de slag.
Vooral Noordzeevis, want daar is hij als kleinzoon van een visser en bezieler van The Northseachefs grote fan van.
“Ik heb een klik gemaakt in mijn hoofd tijdens een reis naar Tokyo. De manier waarop de Japanse chefs met de producten omgaan, vond ik fascinerend. Terug in België ben ik rondom mij gaan kijken op zoek naar mooie lokale producten. Met een grootvader die visser was, kwam ik natuurlijk heel snel uit bij onze Noordzeevis en dan vooral bij de minder populaire vissen die als bijvangst gecatalogeerd worden”, vertelt de meesterkok ons heel overtuigend.
Voor meesterkok Filip Claeys is het enorm belangrijk om voeling te hebben met de producten en met de producenten en leveranciers ervan. Ze moeten gepassioneerd zijn en 200% met hun vak bezig. Net zoals hij dat ook is.
“De basistechnieken van het koken, zoals het maken van fonds en sauzen, zullen nooit uit de keuken van de meesterkoks verdwijnen. Je kan gastronomie vergelijken met de modewereld. Trends komen en gaan, maar de basis blijft altijd belangrijk en alles komt terug. Soms op de achtergrond, soms op het voorplan”, besluit de meesterkok.
Olivier Bontemps

[ KAART ]
Meesterkok Olivier Bontemps, de ‘executive chef’ van het restaurant L’Estérel van het Plazza Hotel in Brussel is al zowat twee decennia Meesterkok. Voor het uitstekende, nog vrij onbekende restaurant van dit hotel betekent dat een fatsoenlijke meerwaarde.
Dankzij de ontmoeting met deze grote kok krijgen we de kans om een tipje van de sluier te lichten van een van de beste hotel-restaurants van de hoofdstad. Bovendien lezen we meer over het ‘foutloze’ parcours van een chef die niet graag in de belangstelling staat.
Meesterkok Olivier Bontemps wilde van bij het begin van zijn carrière al in een team werken. Dus liever in een groot huis dan in een kleine restaurant met alle nadelen van een kleine structuur, engagement en administratie.
In een hotelrestaurant moet Alles moet volgens de letter gerespecteerd worden. Dat is anders dan in een klein restaurant waar er meer souplesse is. Wellicht schrikt dat sommige jongeren af die soms per toeval in dit vak gerold zijn en die niet de intentie hebben om er lang in te werken.
Waarom er ook bij het cliënteel zo’n verschil is in perceptie is tussen het restaurant van een hotel en een puur restaurant weet meesterkok Olivier Bontemps ook echt geen antwoord.
“Ik weet wel dat wanneer ikzelf ga uit eten, ik er niet aan denk om naar een restaurant van een hotel te gaan. Ik denk dat de meeste mensen op dezelfde manier denken en onze restaurants links laten liggen. Dat komt omdat je het restaurant van een hotel niet als een aparte eenheid mag zien. Er zijn nog aardig wat andere diensten aan verbonden en dat maakt de restauratie van een hotel zo aantrekkelijk”, verduidelijkt de meesterkok.
In het restaurant L’Estérel van het Plazza Hotel in Brussel bestaat het cliënteel overdag eerder uit zakenlui. Tijdens de middag loopt de zakenlunch goed en ’s avonds zijn het klanten van het hotel of klanten uit de omgeving die hier komen tafelen. Natuurlijk is er een verschil met de restaurants van hotels die een iconische naam hebben zoals de Sea Grill die vanaf het begin bij de SAS groep hoorde.
