Ook jij als horecaleverancier moet nu blijven communiceren. 5 tips

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email
ERA online services online communicatie horecaleverancier

Het is belangrijk voor horecaleveranciers en andere handelaren om tijdens deze horeca-lockdown te blijven communiceren. Degenen die het blijven doen, zullen het gemakkelijker hebben om hun activiteiten aan het einde van de crisis te hervatten! Het kan met de partners en via Horeca Webzine.

Je moet blijven communiceren!

Jij die gedwongen wordt om je activiteit (gedeeltelijk) stop te zetten naar aanleiding van de sluiting van de horeca, is dit ongetwijfeld een periode van spanning omdat het je financiële inkomen rechtstreeks beïnvloedt.

Misschien heb je wat ondersteuning ontvangen van de overheid om deze (heel) slechte periode te kunnen overbruggen. Of net niet, wat voor extra spanning zorgt.

Wat we – ERA online services die deze site beheert – tijdens de crisis van het voorjaar systematisch constateerden, is de neiging om het communicatie- en marketingbudget te verminderen of zelfs totaal te bevriezen. Aangezien er geen of veel minder inkomsten zijn, is het uiteraard noodzakelijk dit te compenseren door bepaalde kosten te elimineren en communicatie is het eerste slachtoffer.

Noteer dat dit een grote bedrijfsfout is! Los van de aard van de crisis, moet dit altijd een moment van intense communicatie zijn. Je moet blijven communiceren!

Stel gerust en blijf aanwezig

Al is het voor bars en cafés erg ingewikkeld om het te doen, veel restauranthouders reageerden goed door een takeaway op te zetten en bestellingen op te nemen om te leveren of te laten ophalen. Voor resultaten is goede communicatie is essentieel.

Ook voor jou is de dagelijkse routine doorbroken. Dit geldt evenals voor jouw klanten! Het gaat er dus om hen te informeren over de situatie en over de geplande aanpassingen. Het gaat er ook om hen gerust te stellen en in hun gedachten te blijven. Zo bereid je tijdens de crisis ook een terugkeer naar ‘normaal’ voor.

Consumptiegedrag

De corona-crisis heeft het consumptiegedrag van ieder van ons veranderd waarbij online bestellingen explodeerden. Eén ding is zeker, dat hebben we geconstateerd in het voorjaar, in het tijdperk van buitensporig consumentisme blijft de consument op de één of andere manier consumeren.

Ook de horeca-uitbater die in deze kalme periode zoekt om zijn zaak en zichzelf te verbeteren. Hij/zij gaat hiervoor dan ook via zijn/haar vertrouwde kanalen op zoek naar nieuwe leveranciers. In deze context zal al wie vergeet te communiceren gewoonweg worden vergeten.

Boodschap

De boodschap die we willen overbrengen is duidelijk: als je als horecaleverancier tijdens deze periode niet communiceert, zal je na de crisis veel meer moeite hebben om jouw activiteit opnieuw op te starten.

horecaleveranciers statistieken google

Horeca Webzine

Je beste bondgenoot als horecaleverancier is heel zeker Horeca Webzine. Jouw doel is trouwens meer dan ooit om in deze periode in de gedachten van jouw klanten te blijven, maar ook om op te vallen bij je prospecten en doelgroep, om een ​​bepaalde zichtbaarheid te behouden, te versterken en klaar te zijn om op het juiste moment te herstarten.

Horeca Webzine bereikt niettegenstaande haar jonge bestaan via de combinatie van Content Marketing, wekelijkse E-mail Marketing, Game Marketing en Social Media Marketing al meerdere duizenden horeca-professionals. Klik hier voor de statistieken.

Meer nog, we kunnen en durven beweren dat Horeca Webzine het enige horecamagazine is die zo sterk aanwezig is op Sociale Media en persoonlijke interactie met de horeca-professionals onderhoudt via diverse groepen en communities.

Als Premium Partner van Horeca Webzine geniet je als horecaleverancier gedurende een geheel jaar van een ongeziene zichtbaarheid van je bedrijf, merk of zaak op de site van Horeca Webzine, haar sociale-mediakanalen en in de wekelijkse Nieuwsbrief. En dit voor een bijzonder lage jaarprijs: €365 of slechts €1 per dag.

Sociale Media

Op Sociale Media is de publicatiefrequentie belangrijk. Hoe regelmatiger die is, hoe groter het bereik. Hoe minder je publiceert, hoe verder je pagina wegzinkt in het algoritme en hoe minder je pagina zichtbaar is.

Gedurende meerdere weken als horecaleverancier geen berichten publiceren op Facebook, Instagram, Twitter of je LinkedIn,… betekent een reëel verlies van zichtbaarheid.

Wat te communiceren?

We raden je als horecaleverancier aan om minstens twee keer per week aanwezig te zijn op je sociale sociale netwerken.  Communiceer met meer geruststellende berichten, service-informatie of tutorials die zijn aangepast aan je producten en diensten.

De horeca-ondernemers die thuis zitten zoeken om zich bezig te houden. De restaurants die takeaway organiseren zullen wel bezig zijn, maar ook wel veel vrije tijd hebben. Maar degenen die volledig al dan niet verplicht gesloten zijn, zullen hun dag moeten herorganiseren.

Waarom bied je hen geen thuisactiviteiten aan? Verkoop je producten voor restaurants, ga een samenwerking aan met een chef-kok om online demonstraties en kooklessen op te zetten. Maar alle anderen kunnen ook van de gelegenheid gebruik maken om de kaart te trekken van het delen van raad en advies.

Deze crisis is ook het moment om een meer menselijke kant te laten zien van je bedrijf en jezelf te positioneren als dé sociale media-pagina waar iedereen na de crisis wil naar terugkeren.

horecaleverancier communicatie communiceren

Depressie

We constateren tijdens deze horeca-lockdown dat het moreel van de horeca-uitbaters afneemt. En die heeft behoefte aan afleiding. In ‘normale’ tijden komt je doelpubliek vooral naar sociale netwerken om te leren en zich te vermaken.

Meer dan ooit is deze crisisperiode de gelegenheid om ze via sociale netwerken te informeren en afleiding te bezorgen. En dat dit faciliteert Horeca Webzine voor zowel horeca-ondernemers als horecaleveranciers via deze community en sparringgroepen.

Blijf creatief!

Om creatief te zijn, hebben horecaleveranciers die een goede community manager hebben of die hun aanwezigheid op sociale netwerken uitbesteden, waarschijnlijk een klein voordeel, maar alle anderen kunnen zichzelf positioneren. We moeten daarom tijdens deze crisis blijven communiceren, en dit met zoveel mogelijk positieve inhoud. Laten we de situatie niet extra somber maken!

ERA online services online communicatie horecaleverancier
Geef alle aandacht aan je klanten en besteed de online communicatie uit.

Verwaasloos je bedrijf niet!

Communiceren is een manier om de crisis onder controle te krijgen, jezelf als dé horecaleverancier te positioneren en te laten zien dat je ermee geconfronteerd wordt. Jouw bedrijf is niet verantwoordelijk voor deze crisis, dus blijf communiceren!

We weten niet hoe lang de maatregelen en horeca-lockdown zullen duren. Wie kan op vandaag garanderen dat het leven vanaf volgend jaar zijn ‘normale’ loop hervat? Niemand! Een uitbreiding van de maatregelen is heel reëel. Eén maand, twee, meer? Kunnen we ons voorstellen dat je als horecaleverancier zo lang niet communiceert?

De vraag stellen is die beantwoorden. Vooral omdat jouw concurrenten gedurende deze tijd niet zullen aarzelen om te communiceren!

Niet communiceren als horecaleverancier tijdens deze crisisperiode die we doormaken, is het je wel erg moeilijk maken om je bedrijf weer de zichtbaarheid te geven die het voordien had. En dan is deze crisis ook de gelegenheid om je communicatiestrategie en -acties te overwegen, ze te herschrijven en ze misschien wel een meer sociaal aspect te geven.

Wat als we tot slot ook zeiden dat deze crisis mogelijk ook de gelegenheid is om als horecaleverancier een ​​nieuwe communicatiestrategie op te zetten en daarna verder te ontwikkelen?


Bron: Olivier Moch

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES