Horeca-ondernemers: « Vergeet je leveranciers niet! » Advies en 8 tips voor een financieel stappenplan.

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email
leveranciers financieel plan facturen Horeca Webzine

Het zijn moeilijke tijden voor alle horeca-ondernemers. Velen kunnen hun leveranciers niet meer betalen. Al zetten heel veel leveranciers van wie de sector al altijd de beste producten en service heeft gehad, nu het mes niet op de keel van hun klanten. Maar hoelang kunnen zij dit volhouden? Misschien tijd om een financieel stappenplan op te zetten of die te evalueren.

Vergeet je leveranciers niet!

Het zijn moeilijke tijden voor alle horeca-ondernemers. Sommigen proberen met een uitleveringsdienst zoveel mogelijk het verlies te beperken. Anderen wachten ongeduldig op de beloofde financiële steun van de overheid. Vele horeca-ondernemers kunnen dan ook hun leveranciers niet meer betalen. Maar uit onderzoek van Graidon was dat voor de coronacrisis ook al zo.

En al zetten die leveranciers van wie je als horeca-ondernemer altijd de beste producten en service hebt gehad, nu het mes niet op je keel, vergeet ze niet en betaal hun facturen. Zorg er voor dat je straks bij de heropening ook weer van hun topproducten en diensten gebruik kan maken.

Moeilijke tijden, ook voor de coronacrisis

Er wordt een vloedgolf aan horecafaillissementen voorspeld door alle horecafederaties, zowel in België als in het buitenland. Maar de grote bankroetontploffing blijft voorlopig uit. Er wordt vooral veel lawaai gemaakt door enkelingen op sociale media. En het ergste is dat al die onnodige doemboodschappen waarschijnlijk een self-fulfilling prophecy zijn.

Natuurlijk mogen de horeca-ondernemers in moeilijkheden noodkreten slaken. Maar voor een goede oplossing moeten we het échte probleem kennen. De horecasector heeft een grote kern van zieke ondernemingen. Die stonden al aan de rand van het faillissement vóór de coronacrisis. Het onheil van de laatste maand geeft de zieke bedrijven enkel het laatste duwtje in de rug naar het bankroet.

Geen buffer

Het probleem is dat één bedrijf op de vier in België en 1 op 5 in België de schok niet kan opvangen als er twee maanden geen inkomsten binnenvloeien. En bij driekwart van alle horecabedrijven is dit het geval.

Ze beschikken over ­onvoldoende eigen middelen als buffer om die crisisperiode door te komen. Dat blijkt uit het onderzoek van Graydon: « De crisis dreigt niet alleen bijzonder breed in het Belgische bedrijfsleven te hakken, maar ook bijzonder diep. Terwijl een op de vier bedrijven bij twee maanden omzetverlies in acute nood terechtkomt, wordt nog eens 30 procent van alle ondernemingen zeer labiel. »

Horeca-ondernemers: "Vergeet je leveranciers niet!" Advies en 8 tips voor een financieel stappenplan.

Reddingsboeien

De steunmaatregelen van de overheid, zijn niet meer dan reddingsboeien. Als er in het najaar een bankroetontploffing plaatsvindt, dan is dat waarschijnlijk het symptoom van een ziekte die al veel langer speelt, klinkt het.

Dan moeten we ons de vraag stellen: wat doen we met zulke zaken die het structureel financieel moeilijk hebben? Laten we hen vallen, of bieden we hen échte, duurzame hulp met de modernisering van hun uitrusting en een beter financieel management?

Financieel management

Je hebt een goed contact met je leverancier en betaalt altijd op tijd. Maar door de coronacrisis drogen je liquide middelen op. Wat moet je dan doen, en wat moet je vooral níet doen?

1- Vooral niet doen

Onze eerste tip is vooral het probleem niet te negeren. Hoe vervelend het ook is, veel ondernemers hebben ermee te maken en je zal zeker niet de laatste zijn. Maar ook dit zijn momenten waarvan je leert als ondernemer. Zie het daarom ook zo. Pak het probleem aan en zorg ervoor dat je de kans dat dit in de toekomst gebeurt, zo klein mogelijk maakt.

De facturen, aanmaningen en eventuele dwangbevelen weggooien is dus niet het slimste om te doen. Deze struisvogelpolitiek werkt niet en kaatst alleen maar harder terug. De kans is hierdoor groot dat je in de markt niet alleen bekend zal staan als een slechte betaler, maar ook nog eens als onbetrouwbaar. En een onbetrouwbare klant is zeker niet iets waar andere ondernemers op zitten te wachten.

2- Maak een liquiditeitsoverzicht

Zorg eerst dat je een overzicht hebt van de openstaande facturen. Kijk ook zeker naar de liquide middelen die je nog hebt, maar ook welke je kan verwachten de komende tijd. Welke debiteuren heb je uitstaan en gaan binnenkort betalen? Aan de hand van dit overzicht bepaal je de totale schade.

Horeca-ondernemers: "Vergeet je leveranciers niet!" Advies en 8 tips voor een financieel stappenplan.

3- Maak een betalingsplan

Met je liquiditeitsoverzicht weet je wanneer je wel kan betalen en kan je dit inplannen. Hou rekening met 10 à 15% onvoorziene uitgaven.

4- Maak een prioriteitenlijst

De ene leverancier kan je iets later betalen dan de ander. Wanneer je zo ernstig achterloopt met het betalen van de huur van je pand dat ze je eruit gaan zetten, is het handig om deze eerst te betalen. Zet dit erbij in je prioriteitenlijst.

5- Bel met je leveranciers

Neem contact op met je leveranciers en vraag om uitstel van betaling. Of bespreek de mogelijkheden om in delen te betalen. Belangrijk is om je gemaakte afspraken na te komen. Je krijgt namelijk zo’n kans vaak maar één keer.

Ook met de overheid kunnen goede afspraken gemaakt worden wanneer het aankomt op later betalen. Altijd de moeite waard om een keer te bellen of een mail te sturen.

6- Besparen

Zorg dat de kosten niet verder oplopen. Bespaar waar mogelijk en geef alleen het hoognodige uit.

7- Blijf je liquiditeit dagelijks in de gaten houden

Een taak die je normaal misschien maar één keer per week doet. Maar in deze tijden is het van groot belang dat je je liquiditeit iedere dag bijhoudt. Kijk daarom iedere dag of er betalingen binnen zijn gekomen van debiteuren als je bijvoorbeeld nog leveringen doet of je nog wachtte op de betaling van een groot feest. Reken dan ook meteen uit of je de geplande betalingen nog steeds op het afgesproken tijdstip kunt doen.

8- Analyseer

Doe dit niet wanneer het gevaar volledig geweken is, maar doe dit direct. Analyseer waar dit liquiditeitstekort vandaan komt. Heb je een grote investering gedaan die je niet voldoende had ingecalculeerd? Of heb je een groot aantal debiteuren die te laat betalen? Heb je een grote hoeveelheid voorraad ingekocht waardoor je werkkapitaal te laag werd? Wat de oorzaak ook is, voorkom dat dit nog een keer gebeurt. Het zal je alvast veel minder stress bezorgen.

En nu?

Heb jij nog tips voor ondernemers met betalingsproblemen? Deel ze hieronder in een reactie.

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES