Een horecazaak starten via franchise. Weetjes en 3 inzichten van Nick Boury.

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

Je wilt je een eigen horecazaak starten. De eerste vraag is ongetwijfeld wat het gat in de markt is, wat de mogelijkheden zijn en hoe je er aan begint. Is franchise een optie? We nemen even de inzichten van franchise-expert Nick Boury over omtrent de keuze voor een franchise bij ondernemerschap.

Wat is een franchise?

Een franchise is een methode van zakendoen waarbij een ondernemer (de franchisenemer) een contract sluit met de eigenaar van een handelsnaam (de franchisegever) die de franchisenemer het recht geeft om tegen betaling een zaak met die handelsnaam te exploiteren. Dit wordt ook gedaan in de horeca zoals bijvoorbeeld Bagel Corner.

Het franchisecontract bevat het handelsconcept van de franchisegever waarin het verboden wordt voor de franchisenemer om van dit centraal gestuurde concept af te wijken. Het staat de franchisegever vrij om veranderingen in het concept door te voeren.

Het verschil tussen een franchisebedrijf en een filiaal

Het franchisebedrijf lijkt op een filiaal, maar een filiaal is volledig eigendom van het moederbedrijf en het franchisebedrijf is eigendom van de franchisenemer. Een filiaal wordt geleid door een werknemer van het moederbedrijf en een franchisenemer is zelfstandig ondernemer.

Herkenbare formule

Kenmerkend voor een franchisecontract is het gebruik van een herkenbare formule. Bijvoorbeeld, alle Bagel Corners zijn voor de consument als Bagel Corner herkenbaar. Slechts 5% van deze bagelrestaurants zijn filialen, dat wil zeggen eigendom van het moederbedrijf, maar 95% zijn eigendom van zelfstandige franchisenemers. Voor de consument evenwel is het verschil niet of nauwelijks merkbaar.

franchise bagelcorner

Onderdelen van een franchisecontract

Een franchisenemer heeft naast het recht om de naam van de franchiseketen te gebruiken ook verplichtingen. Die verplichtingen kunnen het volgende inhouden (dit verschilt per contract):

  • De verplichting om alleen de producten van de franchisegever te verkopen.
  • De verplichting om voor een geschikt pand op een geschikte locatie te zorgen. Soms wordt het pand ook gehuurd van de franchisegever.
  • De verplichting het bedrijf in te richten volgens de huisstijl van de franchisegever.
  • De verplichting de voorwaarden van de franchisegever te volgen.
  • De verplichting om de administratie door de franchisegever te laten uitvoeren.
  • Verplichtingen om de kwaliteit te garanderen.

Hoeveel zelfstandigheid als franchisenemer?

In een traditioneel franchiseconcept ben je gebonden aan een aantal spelregels en creatieve beperkingen. In die zin is het niet voor iedereen weggelegd. Anderzijds beschik je wel over de nodige zelfstandigheid omdat je volledig zelf je verkooppunt en rechtspersoon beheert.

Ook de omzet en financiën, het personeelsbeleid, de lokale marketing … vallen onder jouw verantwoordelijkheid als nemer van een franchise. Je runt dus een onderneming zoals een klassieke handelaar dat doet. Alleen ben je gebonden aan de regels van het concept. Je moet de diensten en producten volgen, de huisstijl… De bottom-line blijft wel dat je een zelfstandige bent, met veel zelfstandigheid.

Waarom is franchise een goede vorm van ondernemerschap?

De belangrijkste troef is dat je in een bewezen concept stapt. Je gaat dus geen onbestemd avontuur tegemoet want de formule heeft zichzelf al op verschillende locaties succesvol getoond. Vanaf dag één kan je optimaal aan de slag gaan. En je bijgevolg volledig focussen op het operationele aspect.

Je staat er bovendien niet alleen voor. Je krijgt advies en ondersteuning van je franchisegever. Bijvoorbeeld in de domeinen waar je minder thuis bent. Ook wordt er heel wat voor jou gedaan. Zoals onder andere het maken van foto’s, slogans, campagne, drukken en verdelen van reclamefolders,… Ten slotte is er ook de aankoopkracht. Door groepsaankopen te doen, krijg je flinke kortingen.

Verlaagt de drempel om als franchisenemer aan de slag te gaan, nu er niet langer een diploma bedrijfsbeheer nodig is?

“Zeker en vast”, zegt Boury. “Alleen is het dan voor de franchisegever extra belangrijk om te focussen op de vereiste competenties van de franchisenemer.”  Zo blijft het als zelfstandige wel de bedoeling dat je je eigen bedrijfsbeheer volgt. Om nog maar te zwijgen van de technische componenten van het concept. Want uiteindelijk run je wel een onderneming. Gelukkig worden voor franchisenemers altijd de nodige opleidingen voorzien. Zowel voor aanvang als tijdens het runnen van de franchise. Bijvoorbeeld over nieuwe producten en diensten. Zo kan je het concept uitbaten zoals het is bedoeld.

Lees meer over franchise.

Heb jij ook interessant nieuws, tips, weetjes, een inspirerend verhaal of een aanbieding? Stuur ons de link!


Bron: Knack, Franchise.be, Wikipedia

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES