Hoe veilig is je garderobe? 9 tips en advies van de juridische dienst

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

Twee verdachten zijn zaterdagavond opgepakt voor het stelen van jassen uit de garderobe van een restaurant in Malden. De dieven namen de jassen weg van de kapstok en gingen er daarna vandoor. Gelukkig zag een oplettende medewerker het voorval en verwittigde de politie. Genoeg stof om even uit te zoeken wat de verantwoordelijkheid is van de horeca-uitbater in dit geval en hoe men de garderobe veilig of veiliger kan maken voor de jassen van de gasten.

Jas weg uit garderobe

‘De directie is  niet aansprakelijk voor verlies, diefstal en/of beschadiging van uw eigendommen’. Bij veel garderobes hangen bordjes met deze tekst. Ze geven het gevoel dat je als horeca-uitbater vogelvrij bent. Maar is dat ook zo?

“Nee”, menen Peter Meijer en Michel van Dijk, juristen bij DAS. “Als je als gast een jas, tas, hoed of wat dan ook in een bewaakte garderobe afgeeft, is sprake van bewaarneming. De horeca-uitbater is dan verplicht om wat je ter bewaring hebt afgegeven later weer onbeschadigd terug te geven. »

Als horeca-uitbater moet je de jas of tas dus op een veilige manier opbergen en beschermen tegen diefstal en schade. Verdwijnt er iets, dan is de horeca-uitbater aansprakelijk voor het verlies.

De bordjes waarin de directie zich vrijwaart voor aansprakelijkheid, hebben volgens de juristen dan ook vrijwel nooit enige juridische waarde.

Bij sommige organisaties ben je verplicht je jas af te geven bij een garderobe. Ook als dit kosteloos is, is het bedrijf aansprakelijk voor verlies of schade, menen de juristen en heeft de horeca-ondernemer nog steeds de plicht om de zaken van de gasten te beschermen.

Kapstok

Is de garderobe gratis en bovendien niet verplicht, dan hangt het van de situatie af wie aansprakelijk is. In de meeste gevallen zal geen sprake zijn van bewaarneming en komt het risico van verlies of beschadiging dus voor rekening zijn voor de gast, aldus de juristen Meijer en Van Dijk.

« Hang je bijvoorbeeld je jas of hoed aan de kapstok in een stampvol café en kan iedereen er bij, dan zal de rechter waarschijnlijk oordelen dat je bewust het risico hebt genomen dat er wat met je jas of hoed gebeurt.” Lees hier meer over.

000-garderobe-Horeca-Webzine

« Mag ik uw jas aannemen? »

In het geval dat iemand van het personeel uitdrukkelijk vraagt om de jas aan te nemen, wordt er in dit geval een ongeschreven bewaargevingsovereenkomst gesloten. Dit houdt in dat je als uitbater goed voor de jas zorgt en dat je die na bewaring ook weer terug geeft. Als je dat niet kan, ben jij aansprakelijk.

Hetzelfde geldt trouwens voor spullen die in de jas zitten. Een portefeuille of een gsm bijvoorbeeld die in de jaszakken blijven zitten. Deze spullen werden op dat ogenblik mee in bewaring gegeven en vallen dus ook onder de verantwoordelijkheid van de uitbater.

Het feit of een uitbater al dan niet verzekerd is voor diefstal, doet er niet toe. Verzekering of niet, de gast heeft steeds recht op een vergoeding.

9 tips voor je garderobe

Voor elk type van garderobe gelden een aantal specifieke adviezen.

  • Maak een goede combinatie van dubbele en enkele garderoberekken om ruimte te besparen. Per 10 dubbele garderoberekken 1 enkel rek is meestal een goede verhouding.
  • Gebruik verrijdbare rekken, dat scheelt tot 100 maal lopen per vol rek.
  • Gebruik hangers in plaats van vaste haakjes, dat werkt sneller, neemt niet meer ruimte in beslag. In combinatie met verrijdbare rekken is een oplossing met hangers tientallen keren sneller: er hoeft niet meer per jas gelopen te worden, maar slechts 1 maal per 100 jassen.
  • Gebruik voor omzetcontrole een kassaprinter of ticketprinter. Bij de gemiddelde garderobe wordt 10-40% omzetverlies geconstateerd door slordig werken of diefstal.
  • Een ticketprinter voorkomt ook vermissingen: ieder kaartje is voorzien van datum, tijd, eventueel type jas en plek in de garderobe.
  • Deel je garderobe op in afdelingen: dit zorgt voor sneller weghangen en terugvinden. Geef de afdelingen letters, bijvoorbeeld A tot en met F en deel je de balie zo in dat bezoekers bij de juiste afdeling gaan staan. Ticketprinters kunnen kaartjes printen per afdeling, met elk een eigen nummerreeks. In plaats van één nummerreeks van 1 tot met met 1.000 zoek je sneller naar een nummer als B98 of D121.
  • Gebruik paraplutasjes voor het ophangen van paraplu’s. Dat is sneller, neemt minder ruimte in beslag en voorkomt vermissingen.
  • Hang een juridisch getoetst garderobereglement op. Dit voorkomt te hoge uitkeringen bij vermissingen.
  • Maak een indeling met telkens één gangpad en twee rijen rekken. Dat scheelt ruimte.


Bronnen: Gelderlander, Businessinsider, Radio2, Garderobe.nl

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES