Blijf communiceren en bevries nu zeker je marketingbudgetten niet

5/5
Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email
communiceren-Horeca-Webzine

Voor restauranthouders, cafés en andere handelaren is het belangrijk om tijdens deze coronacrisis te blijven communiceren. Degenen die het blijven doen, zullen het gemakkelijker hebben om hun activiteiten aan het einde van de crisis te hervatten!

Een volledige stilte is een fout

Jij die gedwongen wordt om je activiteit (gedeeltelijk) stop te zetten naar aanleiding van de coronacrisis, is dit ongetwijfeld een periode van spanning omdat het je financiële inkomen rechtstreeks beïnvloedt. Natuurlijk is er ondersteuning van de overheid en zijn er al speciale maatregelen genomen opdat de horeca en ondernemers deze (heel) slechte periode zouden kunnen overbruggen.

Wat we tijdens een crisis systematisch constateren, is steeds de neiging om het communicatie- en marketingbudget te verminderen of zelfs totaal te bevriezen. Aangezien er geen of veel minder inkomsten, is het noodzakelijk dit te compenseren door bepaalde kosten te elimineren en communicatie is het eerste slachtoffer. Noteer dat dit een grote bedrijfsfout is! Los van de aard van de crisis, moet dit altijd een moment van intense communicatie zijn. Je moet blijven communiceren.

Stel gerust en blijf aanwezig

Al is het voor bars en cafés erg ingewikkeld om het te doen, veel restauranthouders reageerden goed door een traiteurdienst op te zetten en bestellingen op te nemen om te leveren of te laten ophalen. Voor resultaten is goede communicatie is essentieel.

Voor jou wordt de dagelijkse routine plotseling doorbroken. Dit geldt ook voor jouw gasten! Het gaat er dus om hen te informeren over de situatie en over de geplande aanpassingen. Het gaat er ook om hen gerust te stellen en in hun gedachten te blijven. Zo bereid je tijdens de crisis ook een terugkeer naar ‘normaal’ voor.

Consumptiegedrag

De corona-crisis zal op korte termijn het consumptiegedrag van ieder van ons veranderen. Sommigen zullen wegzinken in overmatige opslaggekte, anderen zullen hun consumptie aanpassen aan de situatie en online bestellingen zullen exploderen. Eén ding is zeker, in een tijdperk van buitensporig consumentisme zal de consument op de één of andere manier blijven consumeren. In deze context, al wie vergeet te communiceren, zal worden vergeten.

Boodschap

De boodschap die we willen overbrengen is duidelijk: als je tijdens deze periode niet communiceert, zal je na de crisis veel meer moeite hebben om jouw activiteit opnieuw op te starten.

Sociale Media

In deze context zijn sociale media heel zeker je beste bondgenoten. Jouw doel moet meer dan ooit zijn om in deze periode in de gedachten van jouw gasten te blijven, om een ​​bepaalde zichtbaarheid te behouden en klaar te zijn om op het juiste moment te herstarten.

Op Sociale Media is de publicatiefrequentie belangrijk. Hoe regelmatiger die is, hoe groter het bereik. Hoe minder je publiceert, hoe verder de pagina wegzinkt in het algoritme en hoe minder de pagina zichtbaar is. Gedurende meerdere weken geen berichten publiceren op Facebook, Instagram, Twitter of je LinkedIn,… betekent een reëel verlies van zichtbaarheid.

Gedurende deze periode geen berichten publiceren, zal voor een verlies zorgen die erg moeilijk te herstellen is. Hoe dan ook, aangezien de meeste van jouw concurrenten blijven publiceren, is het essentieel dat ook jij aanwezig blijft op Sociale Media.

Naar onze mening is Sociale Media voor jou de beste manier om te communiceren. Hiermee kan je tijdens deze moeilijke periode jouw zichtbaarheid behouden. Het is dus een kwestie van blijven communiceren en zelfs je communicatie te versterken. Die communicatie moet natuurlijk worden aangepast aan de context.

Wat moet ik communiceren?

We raden je aan om minstens twee keer per week aanwezig te zijn op je sociale sociale netwerken.  Communiceer met meer geruststellende berichten, service-informatie of tutorials die zijn aangepast aan je producten en diensten.

Als je een afhaal- of bezorgsysteem hebt opgezet, is het essentieel om te communiceren over de modaliteiten, met inachtneming van de sanitaire instructies, over de producten die beschikbaar zijn voor bestelling en levering, over de mogelijke betaalmiddelen, enz.

De mensen die thuis zitten zoeken om zich bezig te houden. Degenen die telewerken zullen wel bezig zijn, maar ook wel veel vrije tijd hebben. Maar degenen die tijdelijk werkloos zijn, zullen hun dag moeten herorganiseren. Waarom bied je hen geen thuisactiviteiten aan? Gemakkelijk voor chef-koks om online demonstraties en kooklessen op te zetten. Maar alle anderen kunnen ook van de gelegenheid gebruik maken om de kaart te trekken van het delen van raad en advies. Leestips, goede plannen om gratis films te downloaden, bordspel-ideeën voor het gezin,… wat dan ook.

Sommige lezers gaan hier direct op reageren dat dit niets te maken heeft met de core-business van hun bedrijf! So what? Deze crisis is ook het moment om een meer menselijke kant te laten zien van je bedrijf en jezelf te positioneren als dé sociale media-pagina waar iedereen na de crisis wil naar terugkeren.

Blijf communiceren en bevries zeker je marketingbudgetten niet tijdens de corona-crisis

Depressie

Tijdens een crisis als de corona-crisis neemt het moreel van de bevolking af. En die heeft behoefte aan afleiding. In ‘normale’ tijden komt het publiek vooral naar sociale netwerken om te leren en zich te vermaken. Meer dan ooit is deze crisisperiode de gelegenheid om ze via sociale netwerken te informeren en afleiding te bezorgen. De Facebookpagina van jouw bedrijf of bedrijf leent zich daar uitstekend voor!

Inspirerende citaten of zinnen werken altijd redelijk goed op Sociale Media en genereren vaak behoorlijk wat bereik. Deze crisis is ook een kans om positieve berichten en inspirerende citaten te verspreiden. Ze zorgen voor een goede zichtbaarheid op de pagina van je bedrijf.

Blijf creatief!

Om creatief te zijn, hebben bedrijven die een goede community manager hebben of die hun aanwezigheid op sociale netwerken uitbesteden, waarschijnlijk een klein voordeel, maar alle anderen kunnen zichzelf positioneren. We moeten daarom tijdens deze crisis blijven communiceren, en dit met zoveel mogelijk positieve inhoud. Laten we de situatie niet extra somber maken!

Verwaasloos je bedrijf niet!

Communiceren is een manier om de crisis onder controle te krijgen, jezelf te positioneren en te laten zien dat je ermee geconfronteerd wordt. Jouw bedrijf is niet verantwoordelijk voor deze crisis, dus blijf communiceren!

We weten niet hoe lang de maatregelen en verplichte sluiting zullen duren. Wie kan op vandaag garanderen dat het leven vanaf september of oktober 2020 zijn ‘normale’ loop hervat? Niemand! Een uitbreiding van de maatregelen is heel reëel. Eén maand, twee, meer? Kunnen we ons voorstellen dat een bedrijf zo lang niet communiceert?

De vraag stellen is die beantwoorden. Vooral omdat jouw concurrenten gedurende deze tijd niet zullen aarzelen om te communiceren!

Niet communiceren tijdens deze crisisperiode die we doormaken, is het je wel erg moeilijk maken om je bedrijf weer de zichtbaarheid te geven die het voordien had. En dan is deze crisis ook de gelegenheid om je communicatiestrategie en -acties te overwegen, ze te herschrijven en ze misschien wel een meer sociaal aspect te geven.

Wat als we tot slot ook zeiden dat deze crisis mogelijk ook de gelegenheid is om een ​​nieuwe communicatiestrategie op te zetten en daarna verder te ontwikkelen?


Bron: Olivier Moch

Partager sur facebook
Facebook
Partager sur twitter
Twitter
Partager sur linkedin
LinkedIn
Partager sur whatsapp
WhatsApp
Partager sur email
Email

abonnez-vous gratuitement

Abonnez vous gratuitement à Horeca Webzine et recevez les news, des conseils précieux, faits divers, histoires inspirantes et offres de et pour le secteur horeca dans votre boîte aux lettres toutes les deux semaines le samedi matin.

Sans rien faire de plus, vous courez également la chance de gagner de nombreux cadeaux culinaires toutes les deux semaines.

Afin de personnaliser la newsletter, nous aimerions savoir qui vous êtes. Pour chaque liste cochées, vous recevrez une newsletter personnalisée.

L'abonnement gratuit à Horeca Webzine peut être résilié à tout moment.

NOUVEAUX POSTES